Bedrijfsovername of fusie? Let op de juridische valkuilen.

Sinds het dieptepunt van de crisis, is het aantal bedrijfsovernames en fusies verdubbeld tot een aantal van ruim 5000. En dit aantal zal volgens verschillende onderzoekers alleen maar verder groeien. Vooral ook omdat jongere ondernemers meer en meer het besef krijgen dat overnames een kansrijke manier zijn om te groeien.

Toch is het oppassen met een overname. Want het is prettig te weten welke omzet u overneemt, maar minstens zo belangrijk is het te weten welke risico’s en verplichtingen kleven aan een overname. Welke juridische valkuilen dreigen bij een overname? We noemen de belangrijkste.

1. De betalingsvoorwaarden.

Niet alleen de hoogte van het bedrag is belangrijk bij een overname, ook de wijze en moment van betalen is van belang. Zeker wanneer u als de verkopende partij een deel van de financiering verzorgt. Zorg dan voor voldoende mogelijkheden voor controle en ingrijpen.

2. Arbeidscontracten.

Bij een overname is het goed om te weten welke arbeidscontracten zijn afgesloten met alle medewerkers. Kijk naar pensioen, bonussen, auto’s en andere afspraken buiten de arbeidsovereenkomst.

3. Intellectueel eigendom.

Welke rechten (handelsnaam, merkrecht, octrooi, kwekersrecht) vallen allemaal onder de overname? Controleer of die intellectuele eigendomsrechten op naam staan van de over te nemen onderneming en of ze nog geldig zijn.

4. Voorraden en inventaris.

Aantallen, maar ook de staat van de goederenvoorraad dient duidelijk te zijn.

5. Vastgoed.

Wordt het bedrijfsvastgoed overgenomen, of gehuurd? Het is hoe dan ook belangrijk om te weten welke contracten en verplichtingen onderliggend zijn. Als een huurovereenkomst moet worden omgezet op een andere naam, controleer dan of de verhuurder aan een contractsovername wil meewerken.

6. Contracten, aansprakelijkheden, mogelijke rechtzaken.

Als er geschillen dreigen is het van belang om daarvan op de hoogte te zijn tijdens de overname.

Indien u een bedrijfsovername of fusie overweeg, neem dan contact op met een van onze advocaten.