Hoe heeft u uw aansprakelijkheid geregeld?
Ongetwijfeld kent u de torenhoge Amerikaanse claims die worden geëist voor situaties waarbij wij met verbazing onze wenkbrauwen optrekken. Toch zien we ook in ons eigen land een verharde opstelling wanneer het gaat om zakelijke conflicten. In onze advocatenpraktijk worden we dan ook meer en meer geconfronteerd met ondernemers die aansprakelijk gesteld worden door opdrachtgevers. En hoewel de meeste ondernemers een aansprakelijkheidsverzekering hebben afgesloten, blijkt dat niet altijd toereikend voor een eventuele claim. De terechte vraag is dan ook; hoe is het gesteld met uw aansprakelijkheid?
De ene schade is de andere niet.
Wanneer u of uw medewerkers een schade veroorzaken bij de uitvoering van hun werkzaamheden is de schadelast veelal te verhalen op uw aansprakelijkheidsverzekering. Echter in geval u met ingehuurde materialen of machines werkt, en daaraan schade onstaat, is die schade niet te verhalen. Dat dient namelijk gedekt te zijn in de overeenkomst tussen huurder en verhuurder.
Ook in geval van gevolgschade wordt het lastiger. Want wat als door uw toedoen uw opdrachtgever zijn zaken niet goed kan uitvoeren. Soms zal dit gedekt zijn door uw beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Maar ook hier zijn uitzonderingen van toepassing. Dit is bijvoorbeeld van toepassing wanneer het gaat om de definitie van een uitgebracht advies.
Zeker weten!
Om te voorkomen dat u te maken krijgt met een vervelende aansprakelijkheid – om nog maar te zwijgen over een aanvullende claim – is het raadzaam uw aansprakelijkheidsdekking eens onder het vergrootglas te leggen. Nog verstandiger is het om dit samen met ons te doen. U zult immers niet de eerste zijn die pas ‘berouw toont na de zonde’.