Ondanks de coronacrisis is het aantal faillissementen in Nederland op z’n laagste niveau ooit. Het CBS heeft becijferd dat een kleine 3100 bedrijven failliet zijn gegaan. Dat is 15% minder dan een jaar eerder. De oorzaak van het beperkt aantal faillissementen heeft vooral te maken met de steunregelingen die het kabinet heeft opgetuigd en de verschillende uitstelregelingen door de fiscus. Toch verhullen deze rooskleurige faillissementscijfers een somberder realiteit. De grootste banken van ons land houden serieus rekening met een aanzienlijke faillissementstoename als de steunmaatregelen worden versoberd.
Zo gaan de economen van ING zelfs uit van een verdrievoudiging van het aantal faillissementen. Kredietverzekeraars gaan uit van een claimtoename tot zo’n 40% voor het komende jaar. Opvallend daarbij is dat zij deze claims vooral verwachten binnen de sectoren als bouw, industrie en groothandel. De bedrijfstakken zoals horeca en detailhandel halen weliswaar de nieuwspagina’s, maar hebben in veel mindere mate te maken met kapitaalsgoederen, aldus informatie vanuit de kredietverzekeraars.
Met een verwachte toename van het aantal faillissementen is de kans groot dat ook het aantal gevallen van faillissementsfraude zal toenemen. Een gewaarschuwd mens telt daarom dan ook voor twee. Het is dan ook goed om waakzaam te zijn wanneer u de volgende zaken signaleert.
Afwijkende bestellingen
Wanneer een klant afwijkt door bestelgedrag – ineens meer bestellen – dan is het goed extra navraag te doen. Als het antwoord uitblijft, of vaag is, aarzel dan niet om (een deel) te laten vooruitbetalen.
Afwijkend betaalgedrag
Als een klant normaal aan de betalingsvoorwaarden voldoet, en nu begint af te wijken, dan is er iets aan de hand. Vraag het na. Laat het niet op z’n beloop. Laat duidelijk zien dat u er bovenop zit.
Ontevreden medewerkers
Wanneer u medewerkers van uw klant opvallend hoort ‘klagen’, kunt u ook beter alert zijn. Wat is er aan de hand? Vraag het na vanuit betrokkenheid. Medewerkers zijn de beste barometer van het bedrijf.
Wist u dat bij zo’n 25% van alle faillissementen ook sprake is van faillissementsfraude. Het is daarom niet voor niets dat een fraudehelpdesk is ingericht. Ons advies is echter; weet wat er speelt bij uw klant. Signaleer afwijkend gedrag en ben duidelijk in uw communicatie naar uw klant.
Wilt u meer weten hoe u extra waakzaam kunt zijn tegen een faillissement van uw klant. Of, erger nog, dat u slachtoffer wordt van faillissementsfraude? Praat er eens over met Christophe van Uden van Beks Advocaten. info@beksadvocaten.nl