Greenwashing? Bezint eer ge begint.

Hoe lichtzinnig ga jij als ondernemer om met duurzaamheidsclaims?

In een tijd waarin consumenten steeds meer aandacht besteden aan duurzaamheid, zijn er veel ondernemers die daarop inhaken met zogenaamde duurzaamheidsclaims. Vaak terecht, maar in een aantal gevallen is er ook sprake van ‘greenwashing’. Ofwel, bedrijven doen zich milieuvriendelijker voor dan ze daadwerkelijk zijn. Wat veel ondernemers lijken te vergeten is dat er een boete opgelegd kan worden wanneer sprake is van greenwashing.

Boete bij onterechte duurzaamheidsclaims.

Vanaf 2026 verbiedt een Europese richtlijn onterechte of niet onderbouwde milieuclaims. Deze vorm van greenwashing kan opzettelijk gebeuren, maar ook per ongeluk. Zo is het publiceren van claims als ‘CO2-neutraal’ of ‘milieuvriendelijk’ strafbaar als een dergelijke claim niet bewezen kan worden. De boete ervan kan zelfs oplopen tot 900.000 euro of een percentage van de omzet per overtreding. Om over de negatieve publiciteit nog maar te zwijgen.

Aurotiteit Consument & Markt gaat bestraffen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet op dit moment onderzoek naar greenwashing. Het doel is om bedrijven te beschermen die veel geld en inzet steken in duurzaamheid en juist die bedrijven, die misleiden, te bestraffen. De ACM gebruikt er ook een aantal vuistregels voor.

Vuistregels van de ACM om greenwashing te voorkomen.

  1.  Wees specifiek over duurzaamheid: Leg helder uit waarom je product duurzaam is en geef concrete details, zoals een waterbesparing van 35% bij de productie van een spijkerbroek.
  • Onderbouw claims met actuele feiten: Zorg dat je duurzame beloftes up-to-date zijn en regelmatig gecontroleerd worden, om ze geloofwaardig te houden.
  • Maak eerlijke vergelijkingen: Vergelijk je product eerlijk en duidelijk met andere producten en vermeld waar die vergelijking precies over gaat, zoals een CO2-besparing bij verpakkingen.
  • Communiceer eerlijk over de omvang: Claim alleen duurzaamheid voor wat echt duurzaam is. Beperk bredere beweringen tot wat op het hele bedrijf van toepassing is.
  • Gebruik keurmerken zorgvuldig: Kies keurmerken die nauw aansluiten bij je claims, en gebruik alleen logo’s waarvoor je officiële toestemming hebt gekregen.
Beks Advocaten