Voorkomen is beter dan genezen. Een waarheid die zeker van toepassing is als het gaat om wanbetalingen. Daarom geven we u nogmaals enkele tips die u kunt gebruiken in uw relatie met uw debiteuren.
Algemene voorwaarden.
Het allereerste dat u op orde dient te hebben zijn natuurlijk uw algemene voorwaarden. Zodat er nooit onduidelijkheid kan zijn over leveringen, klachten, betalingstermijnen, boetes, incassokosten, om maar eens wat te noemen.
Het kan dan ook nooit kwaad om te checken of uw algemene voorwaarden nog steeds juridisch actueel zijn.
Let ook op de algemene voorwaarden van uw debiteur. Sommige debiteuren hebben bepalingen in hun eigen algemene voorwaarden opgenomen die gebruikt kunnen worden om de betaling te frustreren.
Ken uw klant.
Net zo goed dat u op de hoogte dient te zijn van de algemene voorwaarden van uw klant, is het goed uw klant goed te kennen. Hoe beter en persoonlijker de band met uw klant, hoe beter doorgaans het betalingsgedrag zal zijn.
Neem persoonlijk contact op met uw slecht betalende klant.
Het is goed dat u alert bent op het uitblijven van betalingen. Echter, hoe treedt u dan op? Stuurt u een email of brief? Of neemt u persoonlijk contact op om een afspraak te maken over de betaling. Bevestig dat wat u mondeling overeenkomt altijd met een mail.
Zorg ervoor dat u in het contact met uw ‘wanbetalende’ klant duidelijk bent in de wijze waarop u de betalingsbelofte blijft volgen.
Neem actie bij het breken van de toezegging.
Het is altijd lastig om ‘streng’ te zijn tegen een klant. Veel ondernemers denken dat ze hun klant direct kwijt zijn. Maar aan niet betalende klanten heeft u uiteindelijk ook niet zoveel.
Dus, wanneer een betalingsbelofte niet wordt waargemaakt, aarzel dan niet om te stoppen met leveren.
Zet zwaarder geschut in wanneer dat nodig is.
Te lang afwachten is nooit goed. Als eerdere maatregelen tegen uw wanbetalende klant niet helpen, aarzel dan niet om een incasso-advocaat in te zetten. Dit geeft duidelijk aan dat het ernst is.
Heeft u advies nodig voor een effectief incassotraject?
Neem vrijblijvend contact op met Rob Beks van Beks Advocaten. info@beksadvocaten.nl