Verkoopt u met uw onderneming al producten via internet? Een prima ontwikkeling. Toch is het belangrijk dat u rekening houdt met een aantal zaken. Het punt is namelijk dat de regelgeving voor aankoop via internet opnieuw aangescherpt is. We zullen de belangrijkste punten even met u doornemen.
Informatievoorziening
Een heldere informatievoorziening is altijd belangrijk. Ongeacht via welk kanaal u verkoopt. Voor internetverkoop is het vooral belangrijk om te informeren over de betaalwijze, het recht van retour en de kosten die hier allemaal mee gemoeid zijn.
Bedenktijd
De bedenktijd voor consumenten is verruimd van 7 dagen naar 14 dagen. Wanneer u dit niet duidelijk aangeeft, mag de consument zelfs tot een jaar na aankoop retourneren. Ook dient u duidelijk aan te geven wat de bijkomende kosten zijn voor verzending en retour.
Betalen, betalen
Wanneer u aanbiedingen of reclamebanners plaatst in uw webshop, bent u ‘verplicht’ om duidelijk aan te geven wat de prijs van het aangeboden product is. De consument mag namelijk altijd afzien van een koopverplichting wanneer de prijs niet duidelijk gecommuniceerd is.
Naast het feit dat u met bovenstaande aanscherpingen juridisch uw webshop op orde heeft, zal een duidelijke communicatie ook altijd ten goede komen aan de conversie.
Wilt u meer weten over juridische aspecten rondom webshops?
Maak dan eens een vrijblijvende afspraak met één van onze Advocaten.